تاریخچه بخاری گازی

9 / 10
از 5 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 30 مهر 1396 در ساعت 17 : 27 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

بخاری گازی وسیله ای است که با آن یک اتاق و یا فضای آزاد و یا فضای بیرونی را با سوزاندن گاز طبیعی شهری و یا گاز مایع کپسولی ( پروپان و یا بوتان ) گرم می کند.

بخاری های فضای داخل ساختمان به دو گروه با دودکش و بدون دودکش و یا با دریچه و بدون دریچه تقسیم می شوند.

تاریخچه:

اولین بخاری گازی با استفاده از اصول اولیه چراغ بونزن (Bunsen burner) اختراع شد. و توسط کمپانی پتیت و اسمیت د ر سال 1856 تجاری سازی و به بازار عرضه گردید. شعله، هوای اطراف خودش را گرم می کند سپس هوای گرم شده با استفاده از جابجایی هوا گسترش می یابد و کم کم کل اتاق گرم می شود. امروزه از همین اصول در بخاری های فضای بیرونی یا بخاری های اوت دور (outdoor) یا بخاری های پاسیو و یا بخاری های قارچی که در واقع یک چراغ بونزن بزرگ است استفاده می شود.

در حدود سال 1881 برای گرم کردن ساختمان ها از مشعل های سوزان که با پنبه نسوز ( آزبست) که توسط  یک مهندس بریتانیایی به نام  Sigismund Leoni ساخته شده بود استفاده می شد. بعدها آجر نسوز یا همان اجر شومینه بخاطر فرم دهی راحت تر جایگزین آزبست شد. بخاری های گازی امروزی هم با همین شیوه کار می کنند اگرچه گاهی مواد مقاوم تر دیگری هم استفاده می شود.

بخاری های گازی امروزی بیشتر در جهتی توسعه یافته اند که با استفاده از تکنولوژی گرمایش تابشی بجای اصول چراغ بونزن بکار گرفته شوند. این تکنولوژی بجای گرم کردن محیط با استفاده از جابجایی هوا بوسیله جذب گرما توسط اجسام و لوازم در مسیر گرما محیط را گرم می کند. این شیوه گرمایش مخصوصا در بخاری های فضای آزاد، بخاری های بیرونی، بخاری های قارچی، بخاری های پاسیو و بخاری های هرمی مورد استفاده قرار می گیرد که بسیار اقتصادی تر از گرمایش هوا است که به راحتی از دست می رود.

بخاری های دودکش دار

دودکش این نوع بخاری ها باید بصورت مداوم وصل یاشد. اگر دودکش کاملا صحیح نصب شود و ارتفاع آن رعایت شود، بیشتر گاز منواکسید کربن ناشی از سوختن  گاز طبیعی را  به بیرون انتقال می دهد. بخاری که دودکش آن بطور صحیح نصب شده باشد معمولا کاملا ایمن است.

بخاری های بدون دودکش

بخاری های بدون دود کش یا بدون دریچه، این نوع بخاری ها هم می توانند بطور دائم یا موقت نصب شوند یا بصورت پرتابل استفاده شوند و گاهی اوقات دارای یک مبدل کاتالیزوری هم هستند. بخاری های بدون دودکش تحت شرایطی که گردش هوای کافی وجود نداشته باشد ممکن است خطرناک باشند. اگر بخاری در شرایط مناسب کار کند خروجی آن بخار آب، دی اکسید کربن و دی اکسید نیتروژن می باشد.

نکته قابل توجه اینکه همیشه قبل از خواب باید بخاری های بدون دودکش را خاموش کنیم.

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :